یک خبر علمی +چند خبر اجتماعی و یک خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

معماي وجود زندگي در مريخ چگونه حل خواهد شد؟

دانشمندان دستگاههاي خودکار به کره مريخ مي فرستند تا بر روي آن حرکت کنند و بزودي در آن حفاري هاي بسيار عميق نيز انجام خواهند داد تا شايد نشانه هايي از اينکه در گذشته، اين کره محل زندگي بوده است يا نه، کشف کنند.

سياره بهرام يا مريخ همچنان يک معماست اما اطلاعات ما از اين سياره طي ده سال گذشته پيشرفت بسياري کرده است. ماموريت کاوشگر مدارگرد “مارس اکسپرس” آژانس فضايي اروپا، نقش بسيار مهمي در اين پيشرفت داشت.

کاوشگر “مارس اکسپرس” ده سال پيش با هدف مطالعه بر روي سياره سرخ پرتاب شد و با مطالعه عوارض سطحي و توپوگرافي و فرايندهاي زمين شناختي و تحولي مريخ، به دانشمندان اجازه داد تا نقشه هاي سه بعدي تهيه کرده و کشف کنند مواد معدني در چه نواحي وجود دارند.

کشف بزرگ مواد معدني هيدراته در برخي نقاط کره سرخ، باعث کنجکاوي متخصصان شد. وقتي آنها کشف کنند اين خاک رس و سولفات کجا قرار دارد، خواهند توانست جايي را که زماني آب وجود داشته را نيز پيدا کند.

ماموريت “مارس اکسپرس” ثابت کرد که قطعات يخ در زير سطح کره، در زير غبار پنهان شده است. آن چيز ديگري را نيز کشف کرد، چيزي که مرموزتر و جذاب تر است: يعني متان.

در سال ۲۰۱۶، مدارگردي در مدار مريخ قرار داده خواهد شد که براي يافت متان طراحي شده است و در سال ۲۰۱۸ اين کاوشگر بر روي کره سرخ حرکت خواهد کرد.

اين اولين ماموريتي است که با هدف يافتن نشانه هايي از زندگي به اجرا در خواهد آمد.

بشر در حال پيشرفت سريع در حل معماي مريخ است، معمايي که مي تواند نکته هاي بسياري را در مورد زمين برملا کند.

منبع: دانش و فن یورونیوز فارسی

 یک ایرانی 15 خانه دارد و 15 ایرانی خانه ندارند

نیکزاد: در حالی که سرشماری سال 1385 کسری 1.5 میلیون واحد مسکونی در کشور را نشان می‌داد، بر اساس سرشماری سال 1390 تعداد واحدهای مسکونی کشور 400 هزار واحد بیشتر از تعداد خانواردهای موجود در کشور است.

گاهی یک ایرانی 15 واحد مسکونی دارد و 15 ایرانی حتی یک واحد مسکونی هم ندارند که ضروریست با استفاده از ابزارهای قانونی مانند مالیات، بازار مسکن را کنترل کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/282265

واردات به جای صادرات آب معدنی؟

متاسفانه وزارت صنعت و معدن و تجارت به جای توسعه صادرات مجوز واردات این محصول را داده، به طوری که شهرهای مرزی آب ترش بی‌کیفیت آذربایجان را با قیمت بسیار زیاد وارد کشور می‌کنند.
کشور فرانسه با بسته‌بندی شکیل و مناسب برای آب معدنی بی‌کیفیت خود توانسته هم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را مورد توجه قراردهد و هم ارزآوری خوبی برای کشورش داشته باشد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/282242

10 هزار دلار برای هر روز گروگانهای آمریکایی در ایران

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصویب کرد که هر یک از 52 گروگان آمریکایی که به مدت 444 روز در ایران گروگان بودند ، بتوانند تا سقف 4 میلیون و 400 هزار دلار (10 هزار دلار برای هر روز ) غرامت بگیرند.
آمریکا و ایران در جریان قرار داد الجزایر توافق کردند که در ازای آزادی گروگان ها ، آنها حق شکایت از ایران و دریافت غرامت را نخواهند داشت.
دولت آمریکا در سال  1986( در دوره رونالد ریگان ) و 5 سال پس از آزادی گروگان ها مبلغ 22 هزار دلار (50 دلار برای هر روز ) بابت غرامت به گروگان های آمریکایی ، پرداخت کرد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/282231

پرداخت 80درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم

عضو هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، سهم مردم از پرداخت هزینه های درمانی را 80 درصد اعلام کرد و افزود: قرار بود این سهم به 25 تا 30 درصد برسد.
متاسفانه ماده اولیه برای اقلام دارویی که در داخل تهیه می شود، از کشورهای چین و هند وارد می کنیم که بعضا فاقد کیفیت لازم است.
از جمله داروهای بی کیفیت، می توان به داروهای بیهوشی اشاره کرد که ماده اولیه آنها از چین و هند وارد می شود.
منبع:http://zirnevisonline.com/fa/news/1200

سالک در کمین مسافران!

امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست و مو :عامل بیماری سالک یک نوع انگلی است که توسط نیش پشه آلوده صورت و یا بدن انسان را دچار این بیماری می کند و همچنین اگر سالک صورت و بدن را نیش بزند این انگل به بافت پوست و زیرپوست انتقال داده می شود و برای از بین بردن انگل سالک از روی پوست یکسری داروهایی پزشکان متخصص تجویز می کنند یا کارهای تخریبی مانند فریز کردن داخل ضایعه را به صورت عضلانی درمان می کنند.
از مؤثرترین روش از بین بردن انگل سالک، استفاده از داروهای ضدقارچ و آمپول ضد بیماری سالک است.
مسافرت در فصل گرما در مناطق سالک خیز مانند اصفهان، آق علی عباس، کاشان، قم و مناطق آذربایجان، وجود انگل های سالک را بر روی پوست بوجود می آورد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/282319

ژاپن واکسن برچسبی ساخت

گروهی از دانشمندان ژاپنی موفق شدند تا واکسن آنفلوانزا را به صورت چسب زخم بسازند.

گروهی از دانشمندان ژاپنی موفق شدند چسب زخمی بسازند که بدون درد اجازه دهد که واکسن ضد آنفلوانزا زده شود.

به گفته پزشکان، اثر بخش چسب زخم از تزریق واکسن‌های استاندارد تفاوتی ندارد و این روش واکسن زنی کاملا بدون درد است.

عوارض جدی از استفاده از این چسب زخم یافت نشده است؛ اما پوست برخی از بیماران در محل استفاده چسب زخم قرمز می‌شود.

این دارو در آینده نزدیک مورد آزمایش‌های بیشتری قرار خواهد گرفت‌، با این وجود این اختراع کمتر از 5 سال دیگر در عمل مورد استفاده خواهد گرفت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/282310

دعوت اتحادیه‌های كارگری پرتغال برای اعتصاب سراسری در روز پنجشنبه

اتحادیه‌های كارگری پرتغال به نشانه اعتراض به فشار تدابیر ریاضتی دولت بر وضعیت معیشت مردم و روند افزایشی نرخ بیكاری در این كشور، فراخوانی برای برگزاری اعتصاب سراسری در روز پنجشنبه دادند.

«آرمنیو کارلوس» دبیرکل اتحادیه سراسری کارگری پرتغال پیش از این گفته بود: «امروز بر همه روشن است که این دولت هیچ مشروعیت سیاسی و اخلاقی ندارد و همچنین فاقد مقبولیت عمومی است. هیچ وزیری به درخواست استعفای مردم اعتنایی نکرده و دولت خود تبدیل به بزرگ‌ترین مشکل شده است.»

دولت پرتغال به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، بودجه بخش‌های دولتی را کاهش داده و در تلاش است با افزایش مالیات، کسری بودجه خود را جبران کند. همین امر موجب افزایش اعتراض‌ها در این کشور شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=84652

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 7 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب